You may say I'm a språkfascist, but I'm not the only one (eller?)

Förlåt paint fans, här kommer nåt slags metaspråkligt inlägg.

Även om bilderna är prio #1 vad gäller den här bloggen så råkade jag trilla över några korta reflektioner kring det textuella, alltså det typografiska. Ja bokstäverna alltså. Det är så att jag nästan alltid skriver om/redigerar små saker i texten 3-4 gånger efter att jag publicerat ett inlägg. Ibland även efter att jag länkat hit er från vår stora konkurrent FB.

Oftast handlar det om små detaljer, prepositioner som inte funkar osv. Men ibland gäller det annat som inte lika självklart ligger på detaljnivå som i mitt förra inlägg då jag efter en timme (kanske) lade till vad Rosanna hade tyckt om länken. Och för att inte tala om alla små googlingar härs och tvärs om hur ord stavas. Bara i det här inlägget är jag för tillfället uppe i fem googlingar.

Orsak? Här kommer några teorier:

1. Jag är för ivrig på att publicera ett inlägg (visst är det spännande?)
2. Jag återläser i fåfängans namn igenom ett nypublicerat inlägg som ett Potter fan.
3. Jag är en svensklärare (wannabe) och måste föregå med gott exempel.
4. Jag är narcissist.
5. Det är 27 gånger läsvänligare (och varken mer eller mindre) att läsa sitt inlägg i själva bloggen jämfört med i redigeringsrutan.

Jag kan inte påstå att jag är någon mästerbloggaren i fejkconverse men jag börjar fundera över detta. Inte för att jag på något sätt skriver linjärt, från början till slut, menäääh, är det lureri att hålla på att ändra så mycket som jag gör? Kan man isf säga att man nånsin läst ett inlägg av mig om jag ändå ändrar på det i nästa sekund? Är det så det i själva verkat fungerar?

Kanske är det bara lite tröttnoja jag känner av. Klockan närmar sig tre på morgonen.

Hur som helst, det är ju en paintblogg det här och här kommer "bilden":

[Edit efter klockan 3: Ha gärna i tanke på hur genomsnittligt korta mina texter brukar bli.]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0